Lokaal Nieuws

Gepubliceerd op: zaterdag 18 januari 2020

HOE HERKENT U PHISHING


Met phishing wordt u door middel van een e-mail gelokt naar een vals webadres.

U krijgt een e-mail waarin wordt verzocht uw bank- en privégegevens (zoals inlogcode en/of pincode) te vermelden. In de e-mail staat bijvoorbeeld dat er iets mis is met uw bankrekening en dat er controle moet plaatsvinden. De e-mail is meestal niet persoonlijk en vaak staat er 'beste klant' of 'geachte heer/mevrouw'. Om blokkering van uw bankpas te voorkomen, wordt gevraagd snel actie te ondernemen door op de link te klikken. In de mail doet de fraudeur zich dus voor als medewerker van uw bank om vervolgens met de verkregen gegevens uw bankrekening te plunderen.

Een bank vraagt nooit via de mail om uw bank- of privégegevens! De politie adviseert daarom nooit te reageren op een e-mail waarin uw persoonlijke inlogcode en/of pincode wordt gevraagd. Ontvangt u zo'n e-mail? Klik in geen geval op een link die in de e-mail staat, maar verwijder de e-mail direct!